what i come home to is my shelter

"If you enter the world knowing you are loved and you leave this world knowing the same, then everything that happens in between can be dealt with" - michael jackson.


här kommer mitt viktiga inlägg, mitt inlägg om viktigheter, om sakerna som betyder något.

familjen


som ni säkert redan vet vill jag ha barn. härom veckan insåg jag att jag kan tänka mig att skaffa många barn. och jag vill att alla mina barn ska vilja ha massor med barn och jag vill bli den big mama som min farmor har varit. den som håller i alla trådar som håller ihop släkten, den som vet allt om alla och fortfarande ler. den som alla går till när de behöver något. jag vill bli den tryggheten för min familj som min farmor var för sin.



det är din familj som kommer finnas där. som kommer ta hand om dig när du är sjuk. som kommer hjälpa dig när du blir gammal. som kommer sitta bredvid dig dag som natt dina sista dygn och vaka över dig.

för när man dör sen
när personalen på sjukhuset har fixat till dig för avsked,
då är det din famil som är där,
dina barn och barnbarn
och dina barnbarnsbarn om du har tur

ingen kommer sörja dig som din familj kommer göra.


när du tar dina sista andetag är det inte oftast vännerna som är där för att ta farväl. dör du av ålder kanske många av dem inte ens finns kvar i livet längre.
staffan dog inte av ålder, han dog av cancer. när han gav upp det redan för långt gångna kriget mot sjukdomen som tog hans liv var hans kärlek och hans syster där för att stötta ända in i det sista andetaget. ingen förtjänar att vara ensam då, när det sista andetaget raslar fram. en sista utandning. när morfar gav upp kampen om sig själv var två av de tre barn han hade kvar i livet där. som för att se till att han kom fram till andra sidan ordentligt. när farmor hade gått in i ljuset och det var dags att ta farväl hade hon 12 av sina barn och barnbarn hos sig.

familjen
sin familj
sitt viktigaste
-
min familj
mitt viktigaste

det här är mina erfarenheter om döden och vad den bär med sig. smärta.
för dem som finns kvar i livet efter den invändiga storm som döden lämnar efter sig är det viktigast att fortsätta andas, fortsätta äta, sova. leva. finnas för varandra, hjälpa. göra vad man kan för att underlätta för varandra. lätta den ilande, hjärtskärande smärta som trycker över bröstkorgen, över lungorna. den smärta som gör det svårt att göra just det, andas. den som får det att kännas som en omöjlighet att fortsätta framåt. fortsätta leva.



my family is my inside.
they will be fine because they has to be fine, that's how important they are to me.

ohana betyder familj.

familj betyder ingen lämnas utanför.


Kommentarer
Postat av: melle

finaste texten på mycket länge. den här berörde. den här betydde. du är fin malin, fantastiskt fin!

2010-03-22 @ 23:38:08
Postat av: cuz

jiiiweees, wanna make me cry?i kassan på arlanda liksom, de ser nice ut! hehe ure the shit alltså..men de visste du ju redan =) Looove

2010-03-23 @ 08:21:27
Postat av: maria

ryser som bara den! dina ord berör, ses på fredag malin, DÅ ska vi kramas. länge!

2010-03-23 @ 12:09:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0